Să vezi până departe este una,să mergi departe este alta !

joi, 14 august 2014

Musuroaie 87

Intotdeauna pentru mine,Baile Herculane,inseamna ceva aparte,o aroma,deosebita ,proprie si inconfundabila, o aroma a vremilor trecute si a istoriei locului care se pierde in lungimea timpului de inceput.
Dar frumusetea locului nu se termina aici.De o parte si alta a Cernei care curge ca un adevarat riu de munte desi altitudinea e mica,sunt numeroase alte vai complementare care au frumusetea lor unica,aroma de aventura pe care trebuie sa o descoperi.De la valea Salistei,valea Ferigarilor cu superbele chei ale Prolazului,valea Jelarau care incepe imediat dupa Crucea Alba,Valea Saua Padina,Superbele chei ale Tasnei,Poienile inalte pina la Vf.lui Stan , care fac parte din Muntii Mehedinti si pe partea cealalta ,Muntii Cernei cu Casacada Vinturatoarea ,Poiana Cicilovete,Cheile Prisacinei cu pestera Salitrari,Pestera lui Ion Barzoni ,Stanca de la Bobot,Cheile Corcoaiei de dupa Cerna sat si atit de multe alte locuri pe care le uit sa le mai numesc aici.
Zona Herculane-Valea Cernei este o bijuterie pretioasa a turismului rominesc,locuri de care nu te poti satura niciodata.De cite ori revin o fac de parca sint prima data.Intotdeauna descopar lucruri noi si ma minunez de ele.
Prin octombrie 87 Impreuna cu Misu,Simona si Dorina am facut o iesire in dorinta sa gasim o pestera :Soroniste ,citisem despre ea si doream macar sa o localizam.
La urcare prin vechea cariera ne-am intilnit cu doi localnici plecati sa faca o tura si care ne-au dat informatii pretioase despre locul in care trebuie sa ne abatem de la poteca ,sa ajungem la pestera.Dar cum socoteala de acasa nu este la fel cu cea din piata am trecut fara sa observam locul si asa am ajuns pina sub virful Domogled.E un loc superb ,brusc se opresc foioasele si apar jnepenii si iarba grasa specifica zonelor alpine ca la 2000 de metrii altitudine,desi vf. Domogled are cu mult mai putin doar 1105 m.De fapt sunt doua vf.cel dinspre vest si care se vede dinspre Bai si altul putin mai spre est.Fiind aproape am urcat spre cel de al doilea dorind sa vedem panorama de pe el.Si intr-adevar am avut ce vedea ,spre sud pina la Dunare spre nord crestele Retezatului ,Tarcului si Godeanului,iar direct sub noi o poiana mirifica iar in marginea ei o cabanuta superba.Chiar ne gindeam ce o fi cu ea? Ziua se apropia usor de asfintit si ne-am propus eu si Misu sa ne interesam,pentru ca ar fi un loc perfect pentru un revelion.Am coborit rapid si am ajuns la salasul la care ne-am cazat.A doua zi am coborit spre Herculane si ne-am reintilnit cu cei doi alpinisti localnici care ne-au lamurit.Cabana era in poiana Musuroaie cum spun oltenii sau Musuroane cum spun banatenii,fiind aproape de limita geografica dintre cele doua regiuni. Deci este cabana Musuroane si apartinea de ocolul silvic Herculane.
Ajunsi acasa i-am spus si lui tov. presedinte Oliver(fiind vorba intre noi peripetiile de la Musuroaie pot fi citite si pe blogul lui www.olivu.bloging.ro Titlul paginei fiind "Blaturi de nisip") asa ca in noiembrie am fost din nou in inspectie in zona.De data aceasta am descoperit si Pestera Soroniste si Cabana Musuroaie.Pestera este destul de greu de gasit venind dinspre Ferigari sau dinspre Domogled.Mai usor este sa vii direct de jos urcind direct in valea de linga vf.Soimu.
Oricum am intrat in ea dupa ce ne-am aprins lampile de carbid,eeee aici sa va spun ca aveam o serie de lampi in Grupir extraordinare,de ce? Pentru ca flacara era alba curata si nu facea deloc dar deloc fum.Si asta datorita pastilei de safir gaurita cu laser si a carui gaura era de ordinul micronilor ce se afla in capul brenerului.Deh daca ai pile la FAEM la safire si rubine e usor NU?Intrarea nu era mare dar era spectaculoasa ,chiar acolo fiind o spartura in tavan si unde peste citiva ani vom face o mica scoala de alpinism .
Dupa primii metri de la intrare tavanul urca brusc la 14-15 metri,Stalactite unele din mondmilch strajuiesc de o parte si de alta.Dupa circa 100 de metri pestera se largeste si coboara pina in buza primului aven.Senzatia aici este foarte ciudata.
Aici ,privind in haul imens care are cam 30 metri diametru ,al carui fund poti doar sa-l ghicesti acolo la 31 de metri mai jos si aruncid o piatra in abis , ascultind ecourile repetate si ridicind privirea spre tavan pe care-l banuiesti acolo in intunerec,gindul iti fuge la sinistrul nume pe care il mai poarta pestera:"Gaura Dracului"
Multumiti de ce am vazut ne-am propus sa revenim in viitor si sa includem Pestera Mare de la Soroniste pe lista locurile care merita explorate din plin.
Am plecat spre poiana Musuroaie unde am ajuns usor urcind dinspre valea Ferigari pina intr-un punct care facea diferenta dintre Imperiul Austriac si Tara Romineasca, aici era granita veche dintre cele doua tari si in mijlocul potecii statea semnul de granita ,o mare semisfera din beton in care trebuia sa fie infipt stilpul de frontiera,al carui urma putrezita l-am gasit ceva mai incolo.Aici intersectam o poteca venita din stinga dinspre Vf. Domogled si al carui nume era "Cararea Pisicii"
Am coborit usor spre poiana Domogled si la capatul ei am dat si de cabana vazuta in urma cu o luna de pe Domogled.


Cabana Musuroaie



In fata cabanei Musuroaie Dorina,Oliver,Mircea,Misu


Cu ajutorul Domnului cred ,pentru ca Dorina adormind cu capul pe masa de lemn din fata cabanei a visat locul unde se gasea cheia,s-a trezit si s-a dus direct la acel punct de unde a ridicat cheia ,asa ca am vazut cabana si pe dinauntru.
Am aflat apoi de la niste trecatori ca padurarul se numea Alexandru Stefan si este din Podeni.
Poiana in schimb ,superba ,de poveste,plina de flori de munte,cu o vedere excelenta inspre vf.Domogled,un loc in care m-am intors de multe ori in care am stat si la cort,unul din "platurile" cele mai placute ale mele.Am coborit prin valea Jelarau trecind pe linga izvorul cu acelasi nume ,izvor amenajat acum si care ostoieste setea drumetilor .Putini stiu ca acolo era instalat pina dupa primul rasboi mondial o mica unitate de graniceri care avea ordin sa urmaresca si activitatea din Herculane.La putin timp de la izvor ajungi linga "Crucea Alba"




La Crucea alba-de la stinga la dreapta Mircea,Dorina,Misu si Oliver

De aici panorama iti pune in palma toata frumusetea bailor a orasului vechi,pina dupa Hotelul Traian spre uzina electrica.Privelistea este superba si parca trebuie sa te tii de stincile de linga tine ,care sa te opresca din incercarea unui zbor aievea .Doar Pinul Banatean cu a sa palarie celebra reuseste sa imblinzeasca colturile de stinci si prapastia ametitoare.Sus ,doi vulturi,dau ocol dupa vreo prada,si urmaresc cu ochii lor vigilenti orice miscare de la sol.
Am ajuns acasa am discutat cu toti prietenii nostrii si s-a hotarit ca este nevoie de inca un drum ,dar care sa ajunga pina la padurar acasa si acolo sa faca tot posibilul in al indupleca sa ne lase sa facem trecerea in 1988 la Musuroaie.
Asa ca in decembrie cam cu o saptamina inainte de craciun, un mic comando a plecat din nou in "misiune" .
Ajunsi in gara la Herculane prima surpriza ,totul era alb.Zapada desi nu era mare era prezenta peste tot.Eram sase.Misu ,Simona,Doru,Gabi,Dorina si eu.Am urcat rapid in autobuz si dupa numai 15 minute eram deja la baza urcusului din cariera de var la "Fintina lui Ludovic" Un izvor amenajat cu o apa cristalina si curata dar rece de iti clantaneau dintii in gura daca o bei.E poate va intrebati de unde numele de Ludovic,sau poate nu ,gindindu-va la vechimea istoriei in Baile Herculane loc de intilnire si sfaturi precum si de promenada si pentru capete incoronate.
Ca sa risipim orice urma de indoiala trebuie sa va spun ca de fapt numele l-am dat noi.De ce? Simplu.In acel loc ne opream sa ne facem proviziile de apa pentru traseu si lucru foarte important sa ne dam jos iarna LUDOVICII adica izmenele de pe noi,pentru ca urmau 30 de minute de urcus abrupt si greu ,si nu dorea nimeni sa se incalzeasca prea tare.
Astea fiind spuse,adica scrise,pardon,mai departe pasii ne poarta prin cheile Prolazului ,chei nu prea lungi dar superbe,cu o mica grota in perete sus cu doua intrari,si apoi de lungul vaii Ferigari (sau Intre Pietre cum mai numesc valea localnicii)si cam la 2 ore le la plecare ajungem la salasul nostru.Este a treia oara in ultimile trei luni.De data aceasta suntem pregatiti cu de toate.Data trecuta Misu a avut probleme mari cu ....purecii reactivati la viata odata cu incalzirea camerei,si nu mai putini de 10 au fost prinsi executati si apoi aruncati in soba.Eu personal am respectat atunci ordinul dat de tov. Presedinte Oliver si l-am aplicat.
Adica eu nu am treaba cu ei, ei nu au treaba cu mine.Si a mers.Noi doi nu am avut nici o problema.E adevarat ca Misu spunea altceva dar cine-l baga in seama.Daca are singe bun de supt,,treaba lui.Probabil ca e dulce....Singele ,nu el!!!!!!
Sa revin acum,am intrat si prima operatie a fost cea de gazare a intregului spatiu.Dupa circa 20 de minute abia am aerisit si asa am scapat de toti inamicii.
Am lasat fetele cu Doru si eu cu Misu am luat-o la picior spre Podeni.
Am trecut pe linga Musuroaie ,aici zapada era de 30-40 cm si era proaspata .Totul parea parca din povesti.Albul zapezii sclipea in lumina soarelui.Ne simteam extraordinari de parca contribuiam si noi la asternutul de minuni din fata ochilor nostrii.De la cabana am urcat prin padure si dupa 15 minute am ajuns la drumul de creasta al muntilor Mehedinti si in fata ochilor nostrii se desfasura toata panorama podisului Mehedinti.Eram uluiti de frumusetea locului.Nu am sa uit niciodata acest moment.
Dupa circa o ora, pe lumina inca ,am ajuns la intrarea in sat.Doi oameni stateau in drum de vorba.Ne-am apropiat si am intrebat?
-Nu va suparati il cautam pe domnul(nu tov.)Alexandru Stefan,nu stiti unde sta?
-Pai eu sunt,dar poftiti in casa.
Am ramas interzisi.Eram in casa omului,la masa lui.Nu ne-a intrebat cine suntem cum ne cheama ,ce vrem ,de unde venim.
A venit ,a luat loc in fata noastra si atunci am inceput noi, aveam pregatit tot textul.Dar prima oara i-am intins mina si ne-m spus numele apoi iam zis direct cine suntem si ce vrem.Cum am vazut cabana de pe Domogled acu 2 luni ,cum am vazut-o acum o luna si l-am rugat sa ne primesca de revelion.
S-a sculat si a spus,vin imediat si a plecat.Ne uitam unul la altul .E de bine,e de rau?
A revenit si a intins mina catre noi si a spus: poftim cheia!!!
Am ramas interzisi.Ne uitam unul la altul ,la cheie ,la Nea Stefan(care a devenit apoi prietenul nostru si mult am mai adastat prin casa lui)
Un om simplu care ne-a citit imediat si care a avut incredere in noi imediat.Ne-am simtit onorati si in acelasi timp bucuria era fara de margini.Am mai discutat cam inca o ora despre cabana si locurile de aici si ne-am inteles sa ne vedem de sarbatori la Cabana.Am plecat si intunerecul ne-a ajuns din urma.Am aprins lanternele si am luat-o la picior.Urcind din greu pe drumul forestier la un moment dat ,cind treceam printr-o padurice si intunericul era profund acolo auzim deodata: STAI PE LOC.Ne-am oprit instantaneu,parca era o mogildeata de om in fata noastra cam la 30 de metri.Am indreptat lanterna si am incremenit si mai bine.Am simtit transpiratia rece pe spatele meu imediat.Un fior m-a strabatut.Si nu de frig.Omul nostru avea o pusca in miini si o tinea spre noi.
INTOARCE LANTERNA ,ASA.CINE SUNTETI DE UNDE VENITI.
Pai i-am spus cine suntem,da de unde sa ne stie el,sau noi pe el,Apoi i-am zis si de unde venim.E,numele lui Nea Stefan a fost ca o parola corecta.Omul era padurar si el,si s-a speriat. A crezut ca suntem braconieri si s-a speriat ,in miez de noapte multe se pot intimpla.
Am plecat mai departe ,inima ne-a revenit la loc si curind marsaluind prin zapada afinata am ajuns la salas.Doru statea afara scrutind ca un lup de mare zarile cautind lumina farului in ajutor.In mina dreapta tinea o furca si asa aducea a "Poseidon" cu tridentul sau in mina.Fetele aveau o protectie deplina.
Bucuria la vedere cheii a fost mare,si imediat planurile de revelion curgeau.
Sa nu va spun ca la Timisoara la coborirea din tren Oliver ne astepta ca sa afle raspunsul.Cred ca a venit la toate trenurile dinspre Herculane.Si tov. Presedinte a fost foarte multumit sa afle ca misiunea a fost indeplinita cu succes , si mai mirat ca a vazut si cheia in miinile noastre.Ce sa facem,norocul nostru ca nu a venit cu noi sa strice relatiile diplomatice de la inaltimea functiei pe care o avea.
Despre revelion in partea a doua .
Pina atunci un sincer bun ramas.
Pe curind


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu